Recenzia koncertu: Slováci môžu byť na svoje hudobné fúzie hrdí
30.5.2015

Ateliér Babylon privítal 26. mája 2015 tri výnimočné formácie, ktoré fanúšikom world music svojimi výkonmi priam vyrazili dych.
V rámci festivalu World Music from Slovakia #2 to bolo už druhé podujatie s profesionálnymi muzikantmi, ktorí kombinujú rôzne hudobné žánre s takým citom a vkusom, že sa môžu rovnať aj zahraničným hviezdam.

Fúzia jazzu s folklórom z rôznych, najmä mimoeurópskych hudobných kultúr, priniesla vždy jedinečný výsledok. Už pri predskokanoch – novej formácii Folk&Bass Orchestra bolo zjavné, že organizátori festivalu to počas tohto večera rozbalia naplno. Potvrdil to aj projekt Ornamenty, ktorý má na svedomí trojica profesionálov – Stano Palúch, Marek Pastírik a Marcel Comendant.

Ak sú hudobníci dostatočne technicky „podkutí“ a odchovaní na európskej hudbe a navyše od kolísky sú v kontakte aj s ľudovou hudbou, nielenže dokážu podávať virtuózne výkony, ale vedia experimentovať a kompozične mixovať folklór z rôznych kútov krajín s jazzom či našim folklórom.

Kombinácia muzikantov zo SĽUKu a tria PaCoRa spoločne s multiinštrumentalistom Markom Pastírikom priniesla do sály v Babylone nielen jedinečný zvuk, ale doslova „súboj“ žánrov. Na jednej strane zneli írečité slovenské ľudovky a v pomyselnom strede pódia sa akoby tento žáner končil a v druhom krídle sa s hudbou experimentovalo.

Kompozície boli vyskladané tak, že priestor dostali folkloristi na čele s vynikajúcou primáškou Zuzanou Pokornou a následne akoby odpoveďou bolo druhé krídlo pódia s etnom a jazzom (niečo ako tanečný battle, len v profesionálnejšom a zaujímavejšom podaní).

Apropo, vidieť namiesto muža – primáša ženu, je dosť raritou, ale táto primáška by ľavou zadnou schovala do vačku mnohých konkurentov. Vďaka pestrej zvukovosti a rôznorodosti hudobných štýlov vznikali pozoruhodné skladby, v ktorých ste rozpoznali ľudovky, no zároveň boli posunuté o level vyššie vďaka improvizáciám „ľavého krídla“, synkopám a pohrávaním sa s tonalitou.

Festivalom sprevádzal zdatný rečník Vlado „Potkan“ Potančok, ktorý má všetky hudobné žánre v malíčku a tým, že sa v podstate celý svoj život venuje hudbe (okrem iného aj v Rádiu FM), nechýbali mu dostatočné informácie o všetkých telesách.

Kiež by na všetkých koncertoch vystupovali takíto príjemní ľudia s vedomosťami, skúsenosťami, príjemným, nepreumelkovaným prejavom a zmyslom pre humor. Človek sa niečo aj dozvie, nemusí počúvať zbytočné frázy, od srdca sa zasmeje, uvedomí si skutočnú hodnotu interpretačných výkonov a nemusí sa dívať na vyumelkované, preafektované tváre s bezprízorným pohľadom a počúvať naučený scenár.

Na festivale vystúpilo aj PaCoRa Trio v zoskupení hudobníkov Stana Palúcha, Marcela Comendanta a Róberta Ragana. Muzikantov netreba nejako zvlášť predstavovať. Kontrabasista Ragan, rodák z Banskej Bystrice, sa hudbe začal venovať už od detstva, síce ako malý najprv koketoval s klavírom, ale neskôr presedlal na kontrabas.

Slávnym sa stal najmä v 90-tych rokoch, kedy založil a vystupoval v rôznych jazzových formáciách nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Tento muzikant v roku 2004 spoločne s ostatnými hudobníkmi založil spomínanú etno-jazzovú formáciu PaCoRa Trio, v ktorom sú jeho spoluhráčmi dvaja špičkoví hudobníci – slovenský huslista Stano Palúch a moldavský cimbalista Marcel Comendant. Už ich debut bol doma aj za hranicami hodnotený superlatívami dokonca aj v BBC Music Magazine. Ďalší pod názvom Fugit Hora síce vydali až v roku 2012, ale stálo zato naň čakať.

Na vystúpení boli citeľné okrem jazzu aj vplyvy moldavského folklóru. Najmä cimbalista, ktorý pochádza z Moldavska, priam šokoval virtuozitou, ale muzikalitu má v krvi, veď jeho otec bol vynikajúci cimbalista, takže gény proste nepustia. Spoločne s jazzovým kontrabasistom a huslistom, ktorý zahrá výrazovo aj technicky bezchybne každý žáner, sme sa dočkali unikátneho zážitku.

Spojenie folklóru s komplikovanejšou metrorytmickou štruktúrou a tonalitou, na akú sme zvyknutí, spolu s jazzovou pulzáciou, prinieslo naživo kompozície, v ktorých sa prejavili nielen profesionálne virtuózne výkony, ale najmä cit pre ľudovú hudbu v kombinácii s jazzovým žánrom.

Súhra muzikantov bola priam neuveriteľná, ich sóla bezchybné, rytmika „šľapala“ jedna radosť a etno prvky v kompozíciách zneli ľubozvučne, takže fúzia to bola vskutku originálna. Mimochodom, v triu počuť každú jednu chybičku, tam sa jednoducho nemáte za koho schovať. No týmto profíkom sa veru žiadna nepritrafila.

Aj ďalšia formácia Balkansambel s univerzálnym muzikantom Marekom Pastírikom (to je proste známy fakt, že existujú ľudia, ktorí len chytia nástroj do ruky a hrajú na ňom, akoby si ho pestovali už v prenatálnom štádiu), priniesla nevšedný zážitok. A to nielen pre obsadenie: bohatá dychová sekcia – trombón, trúbka, tuba, saxofón, klarinet, ďalej bicie nástroje, akordeón, gajdy (neskôr aj spev výrazným hrdelným hlasom, ako sa na pravý Balkán patrí), nás prvou skladbou preniesol do Rumunska.

Následne už prišli na rad komplikované balkánske rytmy, ktoré muzikanti zvládli bravúrne. Dokonca aj slovenský folklór – pesnička A ja taka čarna, znela v podaní tohto telesa ako z inej dimenzie. Pre európskeho poslucháča zvyknutého na štvordobé metrum alebo trojdobý valčík sú to automaticky veci neprebádané a v kombinácii so špecifickou tonalitou umocnenou improvizáciami, na neznalého poslucháča môžu pôsobiť až divoko. Len si predstavte hocijaký film Emira Kusturicu a hneď budete vedieť, o čom je reč. Chtiac-nechtiac sa publikum dostalo do extázy vďaka hypnotickej sile tejto hudby.

Pre mňa osobne to bola jedna z najvydarenejších akcií, na akých som za posledné roky bola. Niežeby som nemala prehľad o fúziách rozmanitých žánrov, aké sa dejú vo svete alebo nepoznala miestami až nesympaticky spopularizovaných Balanescu Quartet, ale počuť naživo všetky formácie a s toľkou živelnosťou, akú len folklór a zanietení interpreti môžu vyprodukovať, to sa nestáva hneď tak každý deň.

Preto veľká vďaka organizátorom, že sa pustili do organizácie takéhoto kvalitného festivalu.

George Sandová, masmedialne. info

partneri partneri partneri partneri